یکشنبه ۲ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

جواد حمیدی: لی‌میونگ باک- شهردار سابق سئول و مدیر اجرایی شرکت هیوندا -توانست در انتخابات ریاست جمهوری کره‌جنوبی به موفقیت دست‌یابد تا بیانگر میزان نگرانی رأی‌دهندگان کره‌ای از وضعیت اقتصادی کشور باشد.

دکتر دان اوبردورفر - مدیر مؤسسه آمریکا و کره در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا-  از این انتخابات به‌عنوان نمایش از اوضاع داخلی کره‌جنوبی یاد کرد و پیش‌بینی کرد میونگ‌باک بتواند کشور را در مسیر پیشرفت قرار دهد.

  • شهردار سابق سئول سرانجام رئیس‌جمهوری آینده کره‌جنوبی لقب گرفت. آیا این انتخابات نویدبخش تحولات و تغییراتی عمده در این کشور خواهد بود؟

حتما این‌گونه است. درواقع میونگ‌باک در مقابل رومو هیو نایستاد بلکه با حزب حاکم رقابت کرد. میونگ‌باک در مقابله با رئیس‌جمهوری پیشین و حزب بزرگ ملی، دیدگاه‌های محافظه‌کارانه بیشتری دارد.

این تغییر دیدگاه در حاکمیت حتما بر بسیاری از موارد به‌ویژه سیاست خارجی تأثیر خواهد گذارد. تغییراتی که شاید در داخل کره چندان بنیادی به‌نظر نرسد.

  • میونگ باک را چقدر می‌شناسید، او پیش از شهرداری سئول چه سوابقی داشته است؟

او پیش از شهرداری، مدیریت اجرایی شرکت بزرگ هیوندا را برعهده داشت که تجربیاتی در کشورهای گوناگون برای وی به ارمغان آورده است، برای مثال فعالیت در خاورمیانه که کمتر سیاستمدار کره‌ای در آنجا از تجربه اجرایی برخوردار است.

میونگ‌باک نخستین تاجری است که به ریاست جمهوری کره می‌رسد . می‌توان گفت، باک از معدود سیاستمدارانی است که علاوه بر حرف زدن تخصص‌های دیگری نیز دارد.

  • به نظر می‌رسد برای مردم کره‌جنوبی اقتصاد مهم‌ترین چالش محسوب می‌شود. آیا شرایط اقتصادی در این کشور به این وخامت است؟

هنگامی که از بیرون به رشد اقتصادی این کشور نگاه می‌کنید همه چیز خوب پیش می‌رود. اما از نگاه خود مردم کره‌جنوبی نرخ 5 تا 7 درصدی رشد اقتصادی چندان مطلوب نیست.
 اما رشد 7 درصدی که عالی است.

کره‌جنوبی همچون بسیاری دیگر از کشورها با مشکلات فراوانی ازجمله مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.

قصد اغراق ندارم اما مشکل در کره آن‌گونه که مردم این کشور تصور می‌کنند نیست، مردم کره بر این باورند اوضاع می‌تواند بهتر از شرایط کنونی پیش رود.

  • رئیس جمهوری پیشین کره در انتخاباتی که تحت تأثیر موج ضدآمریکایی بود به پیروزی دست یافت. آیا این شرایط تغییر کرده یا ایالات متحده همچنان در کره‌جنوبی منفور است؟

آمریکا هیچ‌گاه در کره‌جنوبی منفور نبوده، این سیاست‌های کاخ سفید است که در بسیاری از کشورها ایجاد تنفر می‌کند. میونگ‌باک از نظر فکری فردی بسیار مستقل است.

بنابراین میونگ‌باک با رهبری جدید مواجه می‌شود و یکی از اصول تجارت می‌گوید؛ تا زمانی که طرف مقابل مشکلی ایجاد نکرد، داد و ستد را ادامه بده. دوره فعلی، عصر واقع‌گرایی است و میونگ‌باک این را خوب می‌داند.

  • این انتخابات در پیونگ‌یانگ (پایتخت کره‌شمالی) چگونه ارزیابی خواهد شد؟

نشانه‌ای مبنی بر تغییر موضع دولت آینده کره‌جنوبی در قبال پیونگ‌یانگ به چشم نمی‌خورد.

اساساً این موضوعی نبود که در انتخابات به آن پرداخته شود و فکر می‌کنم آنچه در روابط برای میونگ‌باک اهمیت دارد، افزایش حس اعتماد متقابل در 2 پایتخت است.

کد خبر 39955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز